Citaten

 

“De meeste schilderijen van Ubaldo Sichi in Galerie Weert zien er op het eerste gezicht eenvoudig uit. Sierlijk getekende mensfiguren staan, zitten of liggen in een sobere landschappelijke omgeving. Pas van dichtbij zie je hoe complex de structuur vaak is. De Italiaanse kunstenaar verrast met een eigen procédé van gegoten acryl, dat hij als tweede laag op het doek of paneel plakt….”

 

Thijs Lenssen (De Limburger 7-9-2012 )

 

 

“Op safe spelen is er voor Ubaldo Sichi niet bij. Hij is een kunstenaar die het experiment niet schuwt, zoals hij laat zien op deze tentoonstelling van zijn nieuwste werk bij de galerie De Roos van Tudor in Leeuwarden. …”

 

Sytse Singelsma (Leeuwarder Courant  28-01-06 )

 

 

“...Sichi vormt hun wereld met associatieve combinatie van geometrie, lege vlakken en delen die rotsen, of water suggereren. Hij combineert lijn en vlak doorschijnende verflagen met losse toetsen en dichtgeschilderde delen, pastel tinten en diepzwart. Zonder de extra toevoegingen wordt het allen maar overtuigender. Hij is in staat om alles op een geloofwaardige manier aan elkaar te schilderen. ...”

 

Johanna Schuurman (Leeuwarder Courant maart 2003).

 

 

"...Deze sierlijk gestileerde mensen in contrastrijke, heldere kleuren, maar als men beter kijkt overstijgt Ubaldo's poëzie, en dat vind ik het knappe ervan, het ik-verleden: stenen, bergen, aarde, mensen, die meestal in halfslaap lijken te verkeren: kleuterjaren van de planetaire evolutie, ja zo zou je het misschien wel kunnen samenvatten, geen zingen van maar een verstaan. Een innerlijk landschap. Ook: oeroude geologische lagen waaruit hij 'haar' - de ziel (daarom ook zijn vaak androgyne figuren) –moet opdiepen, verlossen tot taal brengen,”...                                                                                                                     

 George Moormann (toespraak febr. 2000).

 

 

Sichi die op zijn manier een late jonge italiaan is, lijkt ook geďnspireerd te zijn door de wereld van de Chirico, de wereld van de metafysica, het bovennatuurlijke, het raadselachtige. De mensen die in zijn landschappen staan, maar niets doen, kijken vooral naar zichzelf, ze zijn in zichzelf gekeerd. Sichi laat ons raden naar de poëtische gevoelswereld van zijn personages en dat is ook de grote kracht van dit mooie werk.”

 

Rudie Hodel (omrop Fryslan 4-5-2000).

 

 

 

"...Het zijn dus in vele gevallen heel dunne reliëfs op doek of paneel maar dat ondekt de beschouwer pas na enige studie. Dan ziet hij bijvoorbeeld dat een gezicht uit enige centimeters van elkaar verwijderde lagen is opgebouwd, lagen van kunststof en verf met in hun gezamenlijkheid een merkwaardige diepte. Afhankelijk van de richting van de licht inval vertonen dergelijke gezichten verschillende uitdrukkingen.

...Het werk van Ubaldo Sichi is verrassend en onmiddellijk als het zijne te

herkennen. ..."

 

Bas Roodnat (NRC Handelsblad, 21-4-2000).

 

 

 

"...De wereld van Ubaldo Sichi is vervuld van het verschijnsel mens, wezenlijk aangeduid in ruimten die ombenoemd zijn en die invulbaar als ze zijn het voorstellingsvermogen van de beschouwer prikkelen. Behalve dit is hij ook nog vindingrijk genoeg om de oppervlakte-structuur een lust voor het oog te laten zijn en heeft hij In de combinatie van kleuren een bron teruggevonden die onmiskenbaar op hem lag te wachten in de grote Europese schilderkunstige traditie. ... “

 

Frans Duister (Kunstbeeld, maart 1995).

 

 

"...Dit onderzoek naar niet banale suggestieve beelden, plaats Ubaldo Sichi tussen diegenen die een antwoord geven op de tegenwoordige verarming van de inhoudelijk kant van de kunst, krachtens een niet ingesuste behoefte aan innerlijke resonans en fantasie. ..."

D.Bellotti (Resto del Carlino, 22-4-1992)